NetGhost Δημοσιεύτηκε Απριλίου 21, 2007 Member ID: 624 Group: Veterans Topic Count: 54 Content Count: 1159 Reputation: 752 Achievement Points: 1159 Days Won: 0 With Us For: 6541 Days Status: Offline Last Seen: Απριλίου 13, 2008 Age: 52 Share Δημοσιεύτηκε Απριλίου 21, 2007 Ο "Soloup" ή όπως είναι το πραγματικό όνομα Αντώνης Νικολόπουλος, γεννημένος στην Αθήνα το 1966, είναι Έλληνας γελοιογράφος και δημιουργός κόμικς. Το ντεμπούτο του, το έκανε στην κομιξοεφημερίδα Αντίδοτο, το 1986. Έκτοτε έχει συνεισφέρει με κόμικς, εικονογραφήσεις και σειρές σε διάφορα Ελληνικά έντυπα καθώς και τα strips "Πειρασμός", "Στρατηγικός Επενδυτής" και "Έργα υποδομής". Ιστορίες του δημοσιεύονται και στο περιοδικό Γαλέρα. Ο ίδιος λέει στο site του (soloup.gr) για τον εαυτό του:"Έλλην δημιουργός με ξενικό και ολίγον τι χαζό ψευδώνυμο. Παρά τις διαμαρτυρίες του, γεννήθηκε το 1966 σε μια μαιευτική κλινική της Αθήνας. Εκεί γνώρισε για πρώτη φορά το ανθρώπινο είδος, με εξαιρετικά δείγματα μια νταρντάνα νοσοκόμα κι ένα χοντρό γιατρό με τριχωτά ρουθούνια. Όπως μας δήλωσε ο καλλιτέχνης: "Εκεί πρωτοδοκίμασα και τα πρώτα μου εβαπορέ, κακή συνήθεια που συνεχίζω ν' ασκώ ακατάπαυστα μέχρι σήμερα, σε όλους μου τους φραπέδες..." Στο φόρουμ θα τον συναντήσετε ως... soloup! Εικονογραφήσεις:ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΑΞΙΔΙ (2009) Συνεντευξεις Το «Αϊβαλί» στα κύματα της Ιστορίας [Κουκουλάς Γιάννης, Καραγεωργίου Λουίζα, Εφημερίδα των συντακτών, 14/09/2014] Αϊβαλί, η πατρίδα μου [Ορφανίδου Ελεωνόρα, Σχεδία, 01/09/2014] Από τη παρουσίαση του κόμικ "ΕΝΑ ΓΛΥΚΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ' της Jemma Press στη 48η Έκθεση Βιβλίου στο Ζάππειο (6/9/2019) 7 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
esperos Δημοσιεύτηκε Ιουνίου 15, 2007 Member ID: 10 Group: Members Topic Count: 6 Content Count: 878 Reputation: 400 Achievement Points: 878 Days Won: 0 With Us For: 6637 Days Status: Offline Last Seen: Μαίου 8, 2013 Share Δημοσιεύτηκε Ιουνίου 15, 2007 Δηλωνω αγνοια για την παρουσια του συνανθρωπου αυτου. Ευχαριστω για την ενημερωση. Καποια μερα θα ΄θελα να γνωρισω το εργο του. Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
DJO Δημοσιεύτηκε Ιουνίου 15, 2007 Member ID: 556 Group: Veterans Topic Count: 1534 Content Count: 22474 Reputation: 121443 Achievement Points: 22479 Days Won: 791 With Us For: 6557 Days Status: Offline Last Seen: Δεκεμβρίου 31, 2020 Share Δημοσιεύτηκε Ιουνίου 15, 2007 Ε, μα τοτε εμπα εδω! 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
esperos Δημοσιεύτηκε Ιουνίου 16, 2007 Member ID: 10 Group: Members Topic Count: 6 Content Count: 878 Reputation: 400 Achievement Points: 878 Days Won: 0 With Us For: 6637 Days Status: Offline Last Seen: Μαίου 8, 2013 Share Δημοσιεύτηκε Ιουνίου 16, 2007 (Επεξεργασία) Πολυ καλο DJO :hilarious: :hilarious: :hilarious: Ευχαριστω για την ξεναγηση. Στην υγεια σου. Επεξεργασία Σεπτεμβρίου 22, 2007 από esperos Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
zoo Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 14, 2007 Member ID: 832 Group: Veterans Topic Count: 197 Content Count: 4143 Reputation: 15912 Achievement Points: 4143 Days Won: 12 With Us For: 6526 Days Status: Offline Last Seen: 23 ώρες πριν Age: 43 Share Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 14, 2007 Να συμπληρώσω ότι πρόσφατα κυκλοφόρησε και το άλμπουμ Μήτσος Κυκλάμινος- «Όλα Μέσα», που περιέχει όλες τις ιστορίες που έχουν κυκλοφορήσει με τον αντιήρωα Μήτσο Κυκλάμινο (2 προηγούμενα άλμπουμ, βαβέλ, στριπς,... όλα!). 4 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
kikitsa Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 14, 2007 Member ID: 1533 Group: Members Topic Count: 21 Content Count: 893 Reputation: 636 Achievement Points: 893 Days Won: 0 With Us For: 6475 Days Status: Offline Last Seen: Μαίου 24, 2013 Age: 37 Share Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 14, 2007 για την ενημέρωση zoo!! Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
fishaki Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 14, 2007 Member ID: 1907 Group: Νέα Μέλη Topic Count: 1 Content Count: 4 Reputation: 3 Achievement Points: 4 Days Won: 0 With Us For: 6432 Days Status: Offline Last Seen: Αυγούστου 16, 2011 Age: 42 Share Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 14, 2007 αν και οφείλω να ομολογήσω ότι δεν έχω διαβάσει πολλές δημιουργίες του Soloup (αλλα θα επανορθώσω, μου το έχω υποσχεθεί!), ό,τι έχει πέσει στα χέρια μου το έχω πραγματικά ξεκοκαλίσει! Είναι από τις καλύτερες διακωμωδήσεις του κόσμου μας! Πολλά συγχαρητήρια για την παρουσίαση και ακόμα περισσότερα "ευχαριστώ" στο Soloup για την προσφορά του! Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Valtasar Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 14, 2008 Member ID: 1 Group: Root Admin Topic Count: 1735 Content Count: 9241 Reputation: 66102 Achievement Points: 8896 Days Won: 159 With Us For: 6647 Days Status: Offline Last Seen: Χθες στις 09:10 AM Age: 61 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 14, 2008 Ο "δικός μας" Soloup, ο φίλος Αντώνης, μας έστειλε ένα μικρό στριπάκι που είχε κάνει, να το δημοσιεύσουμε εδώ, αφού μας το είχε υποσχεθεί Η ιστορία ονομάζεται "ΑΥΤΗ (η πουτάνα)" Απολαύστε το (σ' ευχαριστούμε Αντώνη ) 6 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
nihilio Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 14, 2008 Member ID: 4542 Group: Members Topic Count: 6 Content Count: 272 Reputation: 480 Achievement Points: 272 Days Won: 0 With Us For: 6164 Days Status: Offline Last Seen: Ιουλίου 31, 2023 Age: 41 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 14, 2008 Ο "δικός μας" Soloup, ο φίλος Αντώνης, μας έστειλε ένα μικρό στριπάκι που είχε κάνει, να το δημοσιεύσουμε εδώ, αφού μας το είχε υποσχεθεί Η ιστορία ονομάζεται "ΑΥΤΗ (η πουτάνα)" Απολαύστε το (σ' ευχαριστούμε Αντώνη ) Ήταν και πέρσυ στην έκθεση Ελλήνων καλλιτεχνών στο φεστιβάλ της Βαβέλ από ότι θυμάμαι. Από τα highlights της. 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
andstef Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Member ID: 4357 Group: Members Topic Count: 14 Content Count: 350 Reputation: 1212 Achievement Points: 350 Days Won: 0 With Us For: 6190 Days Status: Offline Last Seen: Σεπτεμβρίου 1 Age: 50 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Ο "δικός μας" Soloup, ο φίλος Αντώνης, μας έστειλε ένα μικρό στριπάκι που είχε κάνει, να το δημοσιεύσουμε εδώ, αφού μας το είχε υποσχεθεί Η ιστορία ονομάζεται "ΑΥΤΗ (η πουτάνα)" Απολαύστε το (σ' ευχαριστούμε Αντώνη ) Το είχα διαβάσει στην γαλέρα, πάρα πολύ καλό, αποδεικνύει πως μερικές φορές μια χιλιοειπωμένη ιστορία που καταντάει urban legend κάποια στιγμή, μπορεί από ικανούς και ευρηματικούς ανθρώπους να αποκτήσει νέο ενδιαφέρον. Πολύ καλό!!! Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
gkosk Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Member ID: 3960 Group: Members Topic Count: 233 Content Count: 1123 Reputation: 4363 Achievement Points: 1125 Days Won: 1 With Us For: 6252 Days Status: Offline Last Seen: Σεπτεμβρίου 10 Age: 60 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Φοβερός ο Soloup!! :clap2: ; Όσο για τα ορθογραφικά λάθη παραπέμπει κατευθείαν στον Μπόστ!! :cheers3: 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
turbovolos Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Member ID: 131 Group: Members Topic Count: 29 Content Count: 1007 Reputation: 977 Achievement Points: 1007 Days Won: 0 With Us For: 6602 Days Status: Offline Last Seen: Απριλίου 19, 2018 Age: 43 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Απίθανο στριπάκι και δυστυχώς βγαλμένο απο τη ζωή. Μπράβο στον καλλιτέχνη και στην τιμή που κάνει στο στέκι μας. Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Dr Paingiver Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Member ID: 3930 Group: Veterans Topic Count: 729 Content Count: 13099 Reputation: 105567 Achievement Points: 13121 Days Won: 138 With Us For: 6256 Days Status: Offline Last Seen: 1 ώρα πριν Age: 66 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Ο "δικός μας" Soloup, ο φίλος Αντώνης, μας έστειλε ένα μικρό στριπάκι που είχε κάνει, να το δημοσιεύσουμε εδώ, αφού μας το είχε υποσχεθεί Η ιστορία ονομάζεται "ΑΥΤΗ (η πουτάνα)" Πολύ καλό και να ευχαριστήσω κι εγώ με την σειρά μου τον φίλο Soloup. Είναι πολύ σημαντική η συμμετοχή του στο forum. Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
NetGhost Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Member ID: 624 Group: Veterans Topic Count: 54 Content Count: 1159 Reputation: 752 Achievement Points: 1159 Days Won: 0 With Us For: 6541 Days Status: Offline Last Seen: Απριλίου 13, 2008 Age: 52 Συγγραφέας Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Φοβερός ο Soloup!! :clap2: ; Όσο για τα ορθογραφικά λάθη παραπέμπει κατευθείαν στον Μπόστ!! :cheers3: Απλά ακολουθεί τη δήλωση του τελευταίου καρέ! Έχουν γίνει εσκεμμένα, έτσι ώστε να ταιριάζουν με την δήλωση που κάνει στο τέλος ο τυπάκος. Πρόκειται για ένα ανέκδοτο που έχει κυκλοφορήσει ηλεκτρονικά και ο Soloup το είδε με το πενάκι του! Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
x for xepeta Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Member ID: 3787 Group: Veterans Topic Count: 488 Content Count: 12121 Reputation: 82352 Achievement Points: 12143 Days Won: 79 With Us For: 6275 Days Status: Offline Last Seen: 20 ώρες πριν Age: 50 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 15, 2008 Είναι και ο κεντρικός σκιτσογράφος που εικονογράφησε το νέο βιβλίο της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο. 3 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
soloup Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 16, 2008 Member ID: 2976 Group: Honored Topic Count: 26 Content Count: 237 Reputation: 1914 Achievement Points: 237 Days Won: 1 With Us For: 6339 Days Status: Offline Last Seen: Νοεμβρίου 12 Age: 116 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 16, 2008 Γειά σας παιδιά. Χαίρομαι που σας άρεσε. Και πράγματι, όταν την έφτιαχνα, τα ορθογραφικά μου θύμισαν κι εμένα τον Μπόστ που είναι από τους αγαπυμαινουσ μου αιλλληνεσ σκειτσωγραφους. Όπως και με τις "Νύστες", έχω αρχίσει μια σειρά με τέτοια κόμικς από mail. Γι αυτό αν σας έρχεται καμιά φορά κανένα τρελούτσικο κειμενάκι σε mail και πιστεύετε ότι θα μπορούσε να ....αξιοποιηθεί (να του βγάλω τα μάτια δηλαδή), ευχαρίστως θα τα δεχόμουν. Μπορείτε λοιπόν να μου στέλνετε τέτοια φρούτα στο soloupsoloup@yahoo.gr με την ένδειξη GreekPost ( για να μην το στείλω σαν ΣΠΑΜ) και που ξέρετε, μπορεί να το δείτε κάποια μέρα σε κόμικς. Φυσικά θα σας ενημερώσω... Να είστε καλά και καλές μπυρίτσεςςς. 5 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Melandros Δημοσιεύτηκε Φεβρουαρίου 19, 2008 Member ID: 4830 Group: Veterans Topic Count: 480 Content Count: 2663 Reputation: 16116 Achievement Points: 2665 Days Won: 3 With Us For: 6129 Days Status: Offline Last Seen: Νοεμβρίου 10 Age: 46 Share Δημοσιεύτηκε Φεβρουαρίου 19, 2008 Soloup = 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
littlestrawberry Δημοσιεύτηκε Μαρτίου 21, 2008 Member ID: 4929 Group: Members Topic Count: 3 Content Count: 121 Reputation: 120 Achievement Points: 121 Days Won: 0 With Us For: 6115 Days Status: Offline Last Seen: Αυγούστου 16, 2011 Age: 32 Share Δημοσιεύτηκε Μαρτίου 21, 2008 Μ αρέσουν κάποια λογοπαίγνια του...έχω καρτποστάλ με τα σκίτσα του...και το περσυνό μου βιβλίο της γλώσσας είχε σχέδια του...! Πολύ καλός! 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
rotagiatipino Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 12, 2009 Member ID: 4271 Group: Veterans Topic Count: 506 Content Count: 2476 Reputation: 13515 Achievement Points: 2491 Days Won: 11 With Us For: 6205 Days Status: Offline Last Seen: 18 ώρες πριν Age: 44 Share Δημοσιεύτηκε Αυγούστου 12, 2009 (Επεξεργασία) Περιοδικό ΩΣ3 (τ. 49, Νοέμβρης 2005): και τ. 53 (Μάρτιος 2006): Επεξεργασία Αυγούστου 12, 2009 από rotagiatipino 3 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
DJO Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 30, 2010 Member ID: 556 Group: Veterans Topic Count: 1534 Content Count: 22474 Reputation: 121443 Achievement Points: 22479 Days Won: 791 With Us For: 6557 Days Status: Offline Last Seen: Δεκεμβρίου 31, 2020 Share Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 30, 2010 Επίσης πλέον κάνει σκίτσα και γελοιογραφίες για το Ποντίκι, όπου δημοσιεύεται και ένα ούφο κόμικ στριπ με τίτλο "Ανάλυση Ουρών" και πρωταγωνιστές φυσικά ποντικάκια. Btw. Προστέθηκε η εργογραφία στο πρώτο ποστ. 7 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
x for xepeta Δημοσιεύτηκε Οκτωβρίου 3, 2011 Member ID: 3787 Group: Veterans Topic Count: 488 Content Count: 12121 Reputation: 82352 Achievement Points: 12143 Days Won: 79 With Us For: 6275 Days Status: Offline Last Seen: 20 ώρες πριν Age: 50 Share Δημοσιεύτηκε Οκτωβρίου 3, 2011 7 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
DJO Δημοσιεύτηκε Οκτωβρίου 20, 2012 Member ID: 556 Group: Veterans Topic Count: 1534 Content Count: 22474 Reputation: 121443 Achievement Points: 22479 Days Won: 791 With Us For: 6557 Days Status: Offline Last Seen: Δεκεμβρίου 31, 2020 Share Δημοσιεύτηκε Οκτωβρίου 20, 2012 Τοιχοκολλημένες αφίσες από Πατησίων (και μαντεύω όλο το κέντρο) για τις 18/10 που ήταν γενική απεργία, σε ασπρόμαυρο και έγχρωμο: 6 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
DJO Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 6, 2013 Member ID: 556 Group: Veterans Topic Count: 1534 Content Count: 22474 Reputation: 121443 Achievement Points: 22479 Days Won: 791 With Us For: 6557 Days Status: Offline Last Seen: Δεκεμβρίου 31, 2020 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 6, 2013 Πρόσφατες σολουποαφισούλες από Πατησίων: Προστέθηκε και στην Εργογραφία η ενότητα των βιβλίων με Τα Ελληνικά Comics. Αντιγράφω μία και τη συνέντευξή του στο comicdom.gr: Συνέντευξη Με Τον Soloup Written by Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου on December 31st, 2012 – 17:23 Είναι μάλλον απίθανο να ασχολείστε έστω και επιφανειακά με τα ελληνικά comics και να μη γνωρίζετε τον Soloup, είτε μέσω των γελοιογραφιών του είτε μέσω των comics και των strips που έχει δημιουργήσει από το 1989 μέχρι σήμερα. Δύο – ενδεχομένως – λιγότερο γνωστές ιδιότητές του είναι εκείνες του διδάκτορα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, καθώς και εκείνη του δημοσιογράφου/αρθρογράφου. Αυτές είναι και που οδήγησαν σε μία από τις πλέον αξιοπρόσεκτες κυκλοφορίες του 2012. “Από την Κολούμπρα στη Βαβέλ και από το Παρά Πέντε στο Εννιά, από το Αντί στο Σχολιαστή και από το Τέταρτο στη Γαλέρα, απ’ την Τσιγγάνικη Ορχήστρα στο Logicomix κι απ’ τον Ευρωπαίο στο Manifesto, από το φεστιβάλ του Γκαζιού στο Comicdom Con κι από το Comicart.gr στο Greekcomics.gr, από τα στριπάκια στα webcomics και από τα «μικιμάου» στα graphic novels, από τους δημιουργούς στους αναγνώστες και από τους εκδότες στους σχολιαστές, από τα περιοδικά στα άλμπουμ και από το χαρτί στο internet…”, το βιβλίο ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS (εκδόσεις Τόπος) είναι μία πολυσελίδη περιήγηση στην εγχώρια παραγωγή, αποτέλεσμα μιας εντυπωσιακής (τόσο από πλευράς όγκου όσο και περιεχομένου), πρωτογενούς έρευνας, ίσως της πληρέστερης που έχει γίνει μέχρι σήμερα. Χωρισμένη σε τέσσερα μέρη η – 400 σελίδων – έκδοση ξεκινάει με τη θεωρητική προσέγγιση του Μέσου, συνεχίζει με τα έντυπα και τα comics σταθμούς της εγχώριας παραγωγής, αναλύει είδη, formats και το ρόλο του Διαδικτύου, και καταλήγει σε έναν κατάλογο εκδόσεων, από το 1974 έως και το 2009. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Soloup μιλάει μεταξύ άλλων για τις προκλήσεις που συνάντησε κατά τη διάρκεια της έρευνας και της συγγραφής του βιβλίου, αλλά και τον τρόπο που αυτές μετεξέλιξαν την οπτική του, κανοντάς τον να εκτιμήσει δημιουργούς και δημιουργίες που παλαιότερα απέρριπτε. Πώς προέκυψε η ιδέα αυτού του βιβλίου; Η αφορμή για όλη αυτή την αναζήτηση στάθηκε το πρώτο συνέδριο για τα comics που διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου το 2003, ουσιαστικά με τη θετική ενέργεια της καθηγήτριας Εύης Σαμπανίκου κι ενός πυρήνα φοιτητών. Ιστορική στιγμή γενικότερα για τα ελληνικά comics, αφού τότε βρέθηκαν ίσως για πρώτη φορά στα πλαίσια μιας ευρύτερης συζήτησης για τα comics, διαφορετικές προσεγγίσεις του αγαπητού μας Μέσου. Στα πηγαδάκια και στους καφέδες του διημέρου έπεσε έτσι η ιδέα της δημιουργίας ενός “εικονικού μουσείου για τα comics” με την σύμπραξη του Πανεπιστημίου, της ολόφρεσκιας, τότε, ιστοσελίδας του comicart.gr (των Γιώργου και Μάρκου Θεοδωράκη) και της αφεντιάς μου ως … “Ζαπ- ink”. Της στήλης μου, δηλαδή, στο περιοδικό ΩΣ3, στην οποία είχα ήδη αρχίσει ένα- δυο χρόνια πριν να γράφω κάποια αφιερωματάκια για άλλους σκιτσογράφους. Η Σαμπανίκου πρότεινε αυτή η εμπλοκή μου με την έρευνα να ξέφευγε από μια εμπειρική ή ερασιτεχνική ενασχόληση και να γινόταν “σωστά”. Δηλαδή, σε συμπαγή θεωρητική βάση, στα πλαίσια μιας διδακτορικής διατριβής. Το σχέδιο για το μουσείο ναυάγησε, αλλά μου έμεινε στην καμπούρα για τα επόμενα 8 χρόνια (εδώ πάει αυτό που λέμε… τραβάτε με κι ας κλαίω) να κουβαλάω ακόμα και στις διακοπές μου βιβλία, σημειώσεις και λεξικά. Η έρευνα τελικά ολοκληρώθηκε το 2011 στο Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας κι Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Κομμάτι αυτής της ιδιαίτερα πυκνής έρευνας (960 σελίδες) αποτέλεσε τη βάση του συγκεκριμένου βιβλίου. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που συνάντησες αρχικά στο επίπεδο της έρευνας και εν συνεχεία σε εκείνο της συγγραφής του βιβλίου; Το να προσεγγίσεις σε βάθος – ουσιαστικά για πρώτη φορά – ένα τέτοιο “ζωντανό” θέμα όπως “τα comics στην Ελλάδα” , είναι ένα τεράστιο ζήτημα. Από πού ν’ αρχίσεις, ας πούμε, και που να τελειώσεις; Τι να πρωτοεντάξεις μέσα στην έρευνα και τι να παραλείψεις; Και τι να πεις για άλλους, όταν είσαι κι εσύ δημιουργικά εμπλεκόμενος; Ποιος και γιατί να πιστέψει στην “αντικειμενικότητά” σου και πώς να ξεπεράσεις, εντέλει, εσύ ο ίδιος τις προσωπικές σου φιλοδοξίες, τις συμπάθειες και τις αντιπάθειες, ακόμα και τις προσωπικές σου επιλογές σε comics, σε συγγραφείς, σε ξένες επιρροές; Είναι δυνατή μια οποιαδήποτε αποστασιοποίηση ή αυτό που γίνεται τελικά είναι η κατάθεση μιας ακόμα υποκειμενικής ματιάς; Το πώς θα μπορούσε τελικά μια τέτοια έρευνα να περάσει από αυτές τις συμπληγάδες και να σταθεί, όχι απλά αξιοπρεπώς, αλλά και αξιόπιστα στα μάτια τόσων άμεσα εμπλεκομένων ανθρώπων, υπήρξε το μεγαλύτερο ζητούμενο. Ποιο ήταν το σκεπτικό, βάσει του οποίου δόμησες και κατηγοριοποίησες το υλικό της έρευνάς σου; Ένας τρόπος για ν’ αποφύγεις όλες αυτές τις κακοτοπιές , είναι ν’ αναζητήσεις στέρεο έδαφος για να μην καταρρεύσει στην πορεία η εργασία σου σαν πύργος από τραπουλόχαρτα. Έψαχνα έτσι από την αρχή, ποια πρωτογενή στοιχεία από την παραγωγή των ελληνικών comics θα μπορούσαν να φανούν πραγματικά αξιόπιστα. Οδηγήθηκα, λοιπόν, στους δυο πιο διαδεδομένους διαχρονικά τρόπους δημοσίευσής τους: τα περιοδικά comics και τα άλμπουμ Ελλήνων δημιουργών. Το “σκάψιμο”, στη συνέχεια, σε όλο αυτό το παρθένο υλικό, με έφερε αντιμέτωπο με το ιστορικό πλαίσιο της κάθε αφήγησης. Με την “πραγματικότητα”, δηλαδή, της νεοελληνικής κοινωνίας που ζούσαν οι δημιουργοί (αλλά και οι εκδότες και οι αναγνώστες), τη στιγμή που κυκλοφορούσαν τα κομικσάκια τους. Γιατί, αν παρατηρήσει κανείς, σε άλλες ιδέες και αντιλήψεις παραπέμπουν, για παράδειγμα, τα comics της δεκαετίας του ’80, σε άλλες του ’90 και σε άλλες μετά το 2000. Κάπως έτσι προέκυψε η ανάγκη, οποιαδήποτε αναφορά σε κάποιο ελληνικό comic να λαμβάνει υπόψη της και μια σειρά από τέτοιες παραμέτρους. Μέσω μιας τέτοιας προσέγγισης, καταλαβαίνεις πολύ περισσότερα για τα ίδια τα comics. Τόσο για τις αφηγηματικές επιλογές των δημιουργών, όσο και για τη θεματική τους, τις αναφορές σε Ιδέες, τις αντιλήψεις που περιγράφουν, τους χαρακτήρες των “ηρώων”. Πώς να πλησιάσεις, για παράδειγμα, ένα comic, όπως το GIANT SIZE FASCISTS του ΚΩΝ, αν δεν γνωρίζεις τις ίδιες τις αναφορές σε ιδεολογίες και ιδεολογήματα της μεταπολεμικής Ελλάδας (τη Χούντα, τις διεθνείς εντάσεις του “ψυχρού πολέμου”, τους Έλληνες μετανάστες, τις σύγχρονες νοοτροπίες, τις πολιτισμικές αναπαραστάσεις για την “ανωτερότητα του Έλληνα”, την “ιστορική Εθνική συνέχεια”, την “Ελληνική ταυτότητα” και πάει λέγοντας), αλλά ακόμα και τις παραπομπές στα αμερικάνικα υπερηρωϊκά comics; Όπως θα διαπίστωσες, τα δύο πρώτα κεφάλαια είναι αρκετά θεωρητικά, γιατί ασχολούνται με αυτά ακριβώς τα ζητήματα. Με τις ιδέες που κουβαλούν στις αφηγήσεις τους τα comics, αλλά και τη σχέση τους με τις αντιλήψεις που επικρατούσαν στην εποχή τους. Ξεκινώντας από ένα τέτοιο πλαίσιο, είναι στη συνέχεια πολύ πιο εύκολο να επιχειρηθεί μια σχετική “αποστασιοποίηση” από προσωπικές εντυπώσεις και συμπάθειες. Και να γνωρίσουμε εν τέλει τα ίδια τα comics μέσα στις συνθήκες που δημιουργήθηκαν. Στην εισαγωγή της έκδοσης, αναφέρεις μεταξύ άλλων πως “η πρώτη εικόνα στο ξεκίνημα και η τελική εντύπωση αποδείχτηκαν τελείως διαφορετικές”, προσθέτοντας ότι στην πορεία ανακάλυψες “ιστορίες, αφηγήσεις, δημιουργούς, ιδέες, λεπτομέρειες, εικόνες, αισθήσεις, απόψεις, συναισθήματα” που ούτε καν φανταζόσουν. Μπορείς να αναφέρεις τα πιο τρανταχτά παραδείγματα, εκείνα των οποίων η ανακάλυψη σε εξέπληξε και σήμερα τα θεωρείς σημαντικό γνωστικό κέρδος από την έρευνά σου; Όταν ξεκινούσα την έρευνα, μπορώ να ομολογήσω πως είχα μια ξερολίστικη αντίληψη για τα comics: “Δημιουργός είμαι, ξέρω τα comics από πρώτο χέρι, ξέρω και τους άλλους δημιουργούς, έχω διαβάσει και δέκα βιβλία από την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Το κατέχω το πράμα”. Αντίληψη που την αναγνωρίζεις σε πάρα πολλούς… “παροικούντες της Ιερουσαλήμ” των Ελληνικών comics. Το πρώτο θετικό – αυτοκριτικά μιλώντας πάντα – ήταν πολύ απλά ότι έφαγα τα μούτρα μου. Δεν ήξερα ΤΙΠΟΤΑ. Έπρεπε έτσι να τα ξαναδώ όλα από την αρχή. Και, μέσα από αυτήν την διαδικασία, εκτίμησα δουλειές και ανθρώπους που παλιότερα απέρριπτα, σνόμπαρα ή αγνοούσα. Γιατί κάθε δουλειά, κάθε panel– επιτυχημένο ή μη – είναι μια κατάθεση ψυχής και ονείρων. Και κάθε τέτοια κατάθεση, ακόμα και όταν δε γίνεται αντιληπτή από τα δικά μας μάτια, έχει κάποιον σοβαρότατο λόγο ύπαρξης. Κρύβει (ή φανερώνει) κάποια ανάγκη. Και – το σημαντικότερο – κάποιοι άνθρωποι επικοινωνούν με αυτές τις αφηγήσεις. Ταυτίζονται ή αναγνωρίζουν κομμάτια τους σε τούτα τα σκιτσάκια. Το να κατανοήσεις κάτι τέτοιο και να αναγνωρίσεις σε κάποιους άλλους το να την βρίσκουν με μιαν άλλη αισθητική, μακριά απ’ τις δικές σου προτιμήσεις, είναι ίσως και η πόρτα για να διευρύνεις τη δική σου αισθητική. Αυτό υπήρξε και το μεγαλύτερο προσωπικό όφελος απ’ όλη αυτήν την πολύχρονη περιπέτεια. Να μπορώ, δηλαδή, πλέον να “δικαιολογώ”, αλλά και απολαμβάνω κάτι πέρα από τις δικές μου γενικότερες επιλογές. Ανακάλυψα, έτσι, κι εκτίμησα comics πιο παλιά, όπως τον ΠΑΝΤΕΧΝΗ (παρά τις όποιες τεχνικές αδυναμίες του) ή το ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ ΣΤΗΝ ΙΘΑΚΗ του Κυρ, (το οποίο και θεωρώ από τα πιο πετυχημένα χιουμοριστικά comics της ελληνικής παραγωγής). Επανεκτίμησα δουλειές δημιουργών (όπως, ας πούμε, του Πεχλιβανίδη, στον οποίο η … κριτική σταματά συνήθως στην ομοιότητα της γραφής του με εκείνην του Manara) ή παρεξηγημένα άλμπουμ σαν το XAMENO ΦΑΣΜΑ. Ακόμα, απολαμβάνω πολλούς νέους δημιουργούς (που θα αποφύγω να πω τρία-τέσσερα ονόματα, γιατί σίγουρα θα ξεχάσω και θ’ αδικήσω καμιά δεκαπενταριά ακόμα). Κάθε δημιουργική κατάθεση έχει την δική της αλήθεια και όταν την βρίσκεις πρέπει να την αναγνωρίζεις. Αποτελώντας ο ίδιος κομμάτι της κοινότητας των ελληνικών comics, πόσο δύσκολο ήταν να κρατήσεις αποστάσεις από προσωπικές προτιμήσεις και συμπάθειες, κυρίως όμως από δημιουργούς και έργα που δεν εκτιμάς; Σε τι βαθμό πιστεύεις ότι επιτεύχθηκε αυτό; Όπως σου είπα, συνηθίζουμε να προκαταλαμβάνουμε τη στάση μας απέναντι σε κάποιες αφηγήσεις. Άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά. Απορρίπτουμε, ας πούμε, πολύ εύκολα κάτι, σαν “κουλτουριάρικο” ή σαν “αμερικανιά”. Σίγουρα έχουμε τις προτιμήσεις μας. Όμως, αυτό δεν πρέπει να μας εμποδίζει να βλέπουμε παραπέρα και ν’ αναγνωρίζουμε το καλό, όπου κι αν βρίσκεται. Στην αρτιότητα μιας εικόνας ή στην αφηγηματική της αρετή. Όλοι έχουμε, για παράδειγμα, τις μουσικές μας προτιμήσεις. Αυτοί, όμως, που πραγματικά γνωρίζουν μουσική, νομίζω πως μπορούν πιο εύκολα ν’ αποδεχτούν, να εκτιμήσουν, ακόμα και ν’ απολαύσουν διαφορετικά ακούσματα. Να κρίνουν αυτό που ακούγεται, όχι με βάση το είδος του (αν ας πούμε είναι “κλασική”, η “βλάχικο” ή “ροκιά” ή “ελαφρολαϊκό”), αλλά με το αν αυτό τους λέει κάτι. Όσο, λοιπόν, πιο πολύ διάβαζα και μελετούσα comics και δημιουργούς, τόσο πιο πολύ ένιωθα να απομακρύνομαι από παλαιότερες εντυπώσεις και “αντιπάθειες”, από αυτές που συνήθως δημιουργούνται σε κλειστές κοινότητες, όλων των τεχνών και συντεχνιών. Η θεωρητική βάση, επίσης, που ανέφερα στα δυο πρώτα κεφάλαια του βιβλίου, βοηθάει εξαιρετικά στο να μη προσεγγίζεις μια δουλειά με βάση τα δικά σου συναισθήματα και προκαταλήψεις, αλλά με τις “σταθερές” που έχεις βάλει, ας πούμε, για όλα τα comics της ίδιας περιόδου. Όλα αυτά δε σημαίνουν πως η ματιά σου κάθε φορά δεν παραμένει υποκειμενική (όπως, άλλωστε, εξηγώ αναλυτικά στο πρώτο κεφάλαιο και για τις επιλογές των δημιουργών). Όμως αυτό, έχοντας κρατήσει τις παραπάνω αποστάσεις, νομίζω πως πια δεν έχει να κάνει τόσο με εμπάθεια, όσο με την κριτική σου ματιά και θέση για τα πράγματα. Από την ημέρα έκδοσης του βιβλίου μέχρι σήμερα, ποιο ήταν το πιο άκυρο σχόλιο που άκουσες σε σχέση με την έκδοση; Ήταν από κάποιον που ένιωσε θιγμένος από την παρουσίαση του έργου του ή αφορούσε σε θεωρητικού επιπέδου διαφωνία; Μακράν το πιο… άκυρο σχόλιο μέχρι σήμερα (και μάλιστα από “δημοσιογράφο”) ήταν … “ποιος το έγραψε”! Επίσης, έχω ακούσει αρκετά “με έχει εμένα μέσα;”. Νομίζω πως είναι φυσιολογική και ανθρώπινη αυτού του είδους η αντίδραση για ένα τέτοιο βιβλίο. Για μια έρευνα που ασχολείται με ένα ζωντανό θέμα και με τόσους δημιουργούς κι εμπλεκόμενους με τα comics σε πλήρη εξέλιξη. Όπως αυτοσαρκαστικά έγραψε ο Καλαϊτζής σε κείμενό του, όλοι ξεφυλλίζουν αυτό το βιβλίο μέχρι το όνομά τους, για να διαπιστώσουν κατά πόσο τους απαθανατίζει, προσπερνώντας όλες τις άλλες σελίδες, σαν προλόγους ή σαν επίλογο της δικής τους παρουσίασης. Σίγουρα, δεν είναι δυνατόν – παρά τις προσπάθειες τις δικές μου ή του οποιουδήποτε – να γνωρίζει κάποιος καλύτερα τις στοχεύσεις και τις προθέσεις των δημιουργών, από τους ίδιους τους δημιουργούς. Όμως, από την άλλη, η εικόνα που έχει ο καθένας για τον εαυτό του δεν ταυτίζεται με την εικόνα που αποκομίζουν οι άλλοι από αυτόν. Οπότε … πάρε το αβγό και κούρευ’το. Από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε. Και αυτή η έρευνα επιχειρεί να κάνει την αρχή για μια ευρύτερη συζήτηση για τα ελληνικά comics. Άλλωστε, νομίζω πως, όσο περνάει ο καιρός, θα φαίνεται πως πρόθεση του βιβλίου δεν είναι να αναδείξει κάποιους και άλλους να τους υποτιμήσει, αλλά να δει τα ελληνικά comics ως σύνολο και ως μια έντεχνη δημιουργία επικοινωνίας. Προς το παρόν, πάντως, δεν έχει υπάρξει κάποια σημαντική διαφωνία, ενώ αντίθετα, συνέχεια καταφτάνουν απόψεις από “γνώστες” , “ειδικούς”, αλλά και από αναγνώστες που είναι μάλλον εγκωμιαστικές. Αν και ο τίτλος της έκδοσης, όπως αναγράφεται στο εξώφυλλο είναι ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS, εν τούτοις παντού στο εσωτερικό αναφέρονται ως “κόμικς”. Αφ’ ενός αναρωτιέμαι προς τι οι δύο γραφές, αφετέρου θα ήθελα να ακούσω τη γνώμη σου σχετικά με τη διένεξη περί των διαφορετικών γραφών (κόμικς, κόμιξ), αλλά και της αντιστροφής ενικού-πληθυντικού στα συνοδευτικά άρθρα (το κόμικς, τα κόμικ), λογική που ακολουθείται κυρίως από την παλαιότερη γενιά θεωρητικών και γλωσσολόγων που ασχολήθηκαν με το θέμα. Αν θέλεις την άποψή μου ως σκιτσογράφου και ως αναγνώστη , καθόλου δε με απασχολεί πώς ακριβώς λέγονται, αφού όλοι γνωρίζουμε κατά βάση για τι πράγμα μιλάμε. Αν θέλεις, όμως, μια πιο θεωρητική άποψη, θα έλεγα κατά τον Μαρτινίδη πως τα “κόμικς” είναι “η ελεεινή παλιννόστηση του μεταναστεύσαντος ‘κωμικού’”. Μια λέξη ελληνική με άλλο νόημα που, μετά από μια διεθνή περιπέτεια τυχαίων και ανεπιτυχών προσδιορισμών των εικονογραφημένων αφηγήσεων ως comics, επέστρεψε στην ελληνική γλώσσα ως το ουσιαστικό άκλιτο (δηλαδή πάντα στον πληθυντικό) “κόμικς”. Μια λέξη από την κατασκευή της αρκετά δυσκοίλια και κομπλεξική, που μόνο προβλήματα δημιουργεί. Ας πούμε, αυτός που φτιάχνει κόμικς, πως λέγεται; Κομιξάς, κομικσάς ή κομίστας; Κι αυτός ο τελευταίος τι …κομίζει; Γλαύκας, πακέτα με χαρτονομίσματα ή ιστορίες με καρεδάκια; Γι’ αυτό, τελικά, οι περισσότεροι χρησιμοποιούμε το “δημιουργός κόμικς”, που αυτό το “δημιουργός” πάλι, έναν παραέξω μπορεί να τον παραπέμπει σε πολύ… ψωνάρες τύπους. Δηλαδή, ασ’ τα να πάνε! Τα κόμιξ με “ξ”, από την άλλη, αναφέρονται ιστορικά στα αμερικάνικα underground comix, τα οποία σημειολογικά αυτοδιαφοροποιούνταν από τα εμπορικά mainstream comics. Στην Ελλάδα, η γραφή “κόμιξ” συνδέεται είτε με μια συνειδητή περιγραφή κάποιων “διαφορετικών” comics, κι ας μην είναι κατ’ ανάγκη underground (π.χ. Μαμούθ Κόμιξ) είτε με την πλήρη ασχετοσύνη των αρθρογράφων που έγραφαν και γράφουν την λέξη όπως να ‘ναι. Το αν θα σημειώνεται πάλι με λατινικούς ή ελληνικούς χαρακτήρες, είναι ανάλογα τη διάθεση ή τη σειρά που έχει επιλέξει ο επιμελητής κάποιου κειμένου, αφού μιλάμε για το ίδιο ακριβώς πράγμα. Αν θα επιλέξεις, για παράδειγμα, να γράψεις Robert Crumb ή Ρόμπερτ Κράμπ. Ιδιαίτερα πετυχημένη λέξη κατά τη γνώμη μου για το Μέσο των comics, είναι ο όρος “εικονογραφηγήματα” του Πέτρου Μαρτινίδη. Ένας όρος που περιγράφει ακριβώς αυτό που είναι, αν και ως μετάφραση σήμερα ίσως θα μπορούσε να αποδώσει καλύτερα τον όρο “Graphic Novel”. Αλλά τι τα θες; Όσο δυσκοίλια, αποτυχημένη και κομπλεξική και να είναι η λέξη “κόμικς”, αυτήν έχουμε συνηθίσει και αυτήν αγαπάμε. Ολοκληρώνοντας πρόσφατα την ανάγνωση του βιβλίου (τουλάχιστον στο επίπεδο μιας πρώτης επαφής με το περιεχόμενό του και σαφώς όχι μιας ενδελεχούς ανάγνωσης), το μόνο που ένιωσα να λείπει ήταν μία αναλυτική παρουσίαση του Φεστιβάλ της Βαβέλ. Τι σε οδήγησε σε αυτή την επιλογή; Όπως είπα και πιο πριν, το βιβλίο έχει επιλέξει να προσεγγίσει τα ελληνικά comics κυρίως μέσα από τα περιοδικά και τα άλμπουμ. Το φεστιβάλ της Βαβέλ εντάσσεται, λοιπόν, μέσα σε αυτήν την οπτική και υπάρχει στα κεφάλαια για τα περιοδικά, όπως αντίστοιχα το Comicdom Con Athens αναφέρεται στο τρίτο μέρος του βιβλίου, ως μέρος της ευρύτερης δραστηριότητας του Comicdom.gr. Το τρίτο μέρος έτσι της σχετικής αναφοράς στη Βαβέλ –δηλαδή από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 κι έπειτα – αφορά το συγκεκριμένο Φεστιβάλ, την πορεία του και την συνειδητή εμμονή του σε συμπληρωματικά με τα comics θεάματα και Tέχνες: συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, παράλληλες εκθέσεις γραφιστικής ή εικαστικών κλπ.. Κάτι που δηλώνεται, άλλωστε, ως επιλογή από το περιοδικό με τον υπότιτλο “και όχι μόνο”. Υπάρχουν, όμως, και άλλα σημεία στο βιβλίο, όπου αναφέρεται ο ρόλος του Φεστιβάλ της Βαβέλ, μέσα από την αντιστοίχησή του με το Comicdom Con και τις διαφορετικές τους αισθητικές κι επικοινωνιακές επιλογές, οι οποίες για μένα είναι και οι δυο σεβαστές. Τα δύο αυτά… “φεστιβάλ” δεν ήταν δυνατόν να απουσιάζουν από τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS, αφού αποτελούν σημαντικούς διαμορφωτές της σύγχρονης ελληνικής σκηνής. Όντας και ο ίδιος δημιουργός comics, τι θα συμβούλευες ένα νέο φέρελπι δημιουργό για τα επόμενα βήματά του σε ένα χώρο που, ενώ ανθεί δημιουργικά, τα περιθώρια οικονομικών απολαβών έχουν συρρικνωθεί δραματικά στον παρόντα χρόνο, λόγω της επικρατούσας οικονομικής συγκυρίας; Εγώ ξέρω πως ό,τι επιθυμείς πραγματικά, γίνεται. Δεν πά να’ χει τις χειρότερες συνθήκες ή και να σου κάνουν ακόμα και τις πιο άσχημες κριτικές. Αν έχεις κάποιο προσωπικό όραμα και στόχο, με πολλή δουλειά και υπομονή θα τον φτάσεις. Μιλάω κυρίως για το έντεχνο κομμάτι. Για τις… δάφνες. Για τη σχέση του δημιουργού με την τέχνη του, την οποία θεωρώ και την πιο σημαντική. Βέβαια, ως γνωστόν, οι δάφνες πάνε περισσότερο με τις φακές, παρά με πλούσια εδέσματα. Αν είναι, όμως, κάποιος μάγκας, δεν αποκλείεται να καταφέρει και τις οικονομικές απολαβές, ακόμα και σε μια αποκαρδιωτική ενασχόληση σε αυτόν τον τομέα, όπως είναι τα comics. Η κρίση και οι αναποδιές απλά σου βάζουν πιο πολλά εμπόδια να πηδήσεις. Για να πλησιάσει, όμως, κανείς τις επιθυμίες του, το κύριο όπλο δεν είναι κατ’ ανάγκη το ταλέντο, αλλά η πολλή δουλειά (το ταλέντο με την πολλή δουλειά απλά θα τον κάνει Θεό!) και σίγουρα όχι η έπαρση και η αυταρέσκεια, αλλά η αυτοκριτική. Ποιο συμπέρασμα θα απευχόσουν και αντίστοιχα ποιο θα ευχόσουν να βγάλει ο αναγνώστης του βιβλίου σου σε σχέση με τα ελληνικά comics, ολοκληρώνοντας την ανάγνωσή του; Το χειρότερο θα ήταν να νομίζει κάποιος πως αυτό το βιβλίο είναι η “Ιστορία των Ελληνικών comics”. Τα comics είναι ζωντανά, οι δημιουργοί επίσης και όλα είναι υπό διαμόρφωση. Η αναφορά δημιουργών, εκδοτών, αναγνωστών και σχολιαστών στο βιβλίο δεν είναι στατικό έκθεμα μουσείου, αλλά απλά το αποτύπωμά τους, καθώς συνεχίζουν την πορεία τους. Νομίζω πως όποιος διαβάσει αυτό το βιβλίο, όσο καλός γνώστης του αντικειμένου ή εμπλεκόμενος με τον χώρο των comics και να είναι, κάτι σημαντικό έχει να του δώσει. Ακόμα και αν διαφωνεί με απόψεις ή βλέπει διαφορετικά κάποια πράγματα, σίγουρα θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που θα προσεγγίζει στο εξής τις ελληνικές δημιουργίες. Θα του δώσει το απαιτούμενο ιστορικό βάθος, αλλά και τα σημειολογικά κλειδιά για να ξεκλειδώνει στο εξής οποιοδήποτε comic πέφτει στα χέρια του. Θα ευχόμουν ακόμα, η εργασία αυτή ν’ αποτελέσει μια γέφυρα ανάμεσα σε παλαιότερους και νεότερους. Να γνωρίσει σε κάποιους πως τα ελληνικά “ενήλικα” comics δεν τελείωσαν στα τέλη του ’90 και σε κάποιους άλλους πως δε γεννήθηκαν το 2000. Τέλος, να αποτελέσει την απαρχή μιας σοβαρής συζήτησης για την ελληνική δημιουργία, με συμφωνίες, διαφωνίες και αντιπροτάσεις, που θα μας οδηγήσουν σε νέες πιο μεστές αφηγήσεις. Η έκδοση ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS είναι αποτέλεσμα της ιδιότητάς σου ως δημοσιογράφου, ερευνητή και συγγραφέα. Παράλληλα, ο ρόλος μέσα από τον οποίο σε γνωρίζαμε κυρίως ως σήμερα ήταν εκείνος του γελοιογράφου και “κομιξά”. Τι να περιμένουμε από εσένα στο άμεσο μέλλον, σε επίπεδο δημιουργίας comics; Δε θέλω να οικειοποιηθώ κανέναν από τους παραπάνω τίτλους. Πάντα σκεφτόμουν τον εαυτό μου ως…δημιουργό comics. Όλα τα άλλα ήρθαν κάποια στιγμή από μόνα τους, ικανοποιώντας κάποιες ανάγκες για μάθηση και για να λύσω δικές μου απορίες. Τα άρθρα και τα αφιερώματα στους δημιουργούς και τα comics στο ΩΣ3, στη ΓΑΛΕΡΑ και στο ΠΟΝΤΙΚΙ, το διδακτορικό, η συγγραφή τώρα του βιβλίου, έγιναν παραδόξως ως πάρεργο. Αυτό που ήθελα πάντα ήταν να κάνω σκίτσα. Γελοιογραφίες και comics. Θέλω, λοιπόν, τώρα που μου έφυγε όλο αυτό το βάρος της έρευνας, να επιστέψω απερίσπαστος στο σχεδιαστήριό μου. Εκκρεμεί, βέβαια, ακόμα ένα τέτοιο βιβλίο που θα αφορά και πάλι τα comics, αλλά και τη σχέση τους με τη γελοιογραφία, αλλά αυτό μπορεί να περιμένει. Προηγούνται τα σκίτσα. Καλά να είμαστε, εδώ και ένα χρόνο δουλεύω ένα πολυσέλιδο comic, αρκετά διαφορετικό απ’ ότι με έχετε συνηθίσει να κάνω. Έχοντας πια και όλην αυτή την εικόνα του Μέσου που αποκόμισα από την έρευνα, ελπίζω η ιστορία αυτή να με απελευθερώσει δημιουργικά και να βρει το κοινό της. Αν και οι υποχρεώσεις για τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS με καθυστέρησαν στον προγραμματισμό μου, ελπίζω αν πάνε όλα καλά αυτή η ιστορία να κυκλοφορεί το φθινόπωρο του 2013. Πιθανότατα μέχρι το Comicdom Con της άνοιξης να έχω καλύτερη εικόνα να σας πω γι’αυτό. Μέχρι τότε, όμως, όπως συμβούλεψα κι εγώ άλλους, χρειάζεται σκληρή δουλειά. Comic Strip από τη σειρά ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΥΡΩΝ, που δημοσιεύεται εδώ και 4 χρόνια στο ΠΟΝΤΙΚΙ. 9 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
tik Δημοσιεύτηκε Φεβρουαρίου 26, 2013 Member ID: 25133 Group: Veterans Topic Count: 281 Content Count: 6474 Reputation: 63948 Achievement Points: 6540 Days Won: 44 With Us For: 4589 Days Status: Offline Last Seen: 6 ώρες πριν Age: 48 Share Δημοσιεύτηκε Φεβρουαρίου 26, 2013 Μερικές καρτ-ποστάλ αλά Soloup. Δεν θυμάμαι πότε τις βρήκα. Παλιά πάντως. Δεν ξέρω αν υπάρχουν κι άλλες. Μήπως έπρεπε να τις βάλω στα περελκόμενα; 9 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Retroplaymo Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 21, 2018 Member ID: 31159 Group: Veterans Topic Count: 283 Content Count: 5004 Reputation: 32923 Achievement Points: 5005 Days Won: 99 With Us For: 3328 Days Status: Offline Last Seen: Νοεμβρίου 7, 2020 Age: 47 Share Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 21, 2018 Μιας και έπεσε σήμερα στην αντίληψη μου, είπα να το αναφέρω για να υπάρχει. Έχει χτυπήσει διάλειμμα στο ΕΠΑΛ, δεν είχα όρεξη να βγω και χάζευα στην τάξη, κάποια στιγμή αντιλαμβάνομαι κάτι βιβλία κάτω από το θρανίο, προφανώς ήταν από κάποιον της Β' τάξης και τα είχε αφησει εκεί για να μην τα κουβαλάει. Πιάνω λοιπόν να τα ξεφυλλίσω, ενώ τα χαζεύω, πέφτει το μάτι μου σε ένα με τίτλο "Κοινωνιολογία και Ψυχολογία του τουρισμού", βεβαία αυτό που μου τράβηξε το ενδιαφέρον, δεν ήταν ο τίτλος αλλά το σκίτσο που ήταν στο εξώφυλλο, μου φάνηκε αρκετά γνώριμο, κοιτάζω καλύτερα και.....ήταν του Soloup!!! Όλη η εικονογράφηση του βιβλίου έχει γίνει από τον Soloup, η οποία, μπορώ να πω, ότι κάνει το βιβλίο πιο ευχάριστο. πηγή φώτο Με την πρώτη ευκαιρία που θα βρω, μπορεί να τραβήξω μερικές φώτο με το κινητό για να έχουμε και κάποιες ενδεικτικές φώτο. 4 2 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Indian Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 21, 2018 Member ID: 20685 Group: Administrator Topic Count: 786 Content Count: 13645 Reputation: 99869 Achievement Points: 9268 Days Won: 459 With Us For: 4864 Days Status: Offline Last Seen: 17 ώρες πριν Age: 42 Share Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 21, 2018 @Retroplaymo Πολύ καλό εύρημα. Κάνει τον τίτλο περισσότερο εύπεπτο. Γιατί,μεταξύ μας,μόλις διάβασα τον τίτλο "Κοινωνιολογία και Ψυχολογία του τουρισμού " ,αγριεύτηκα. 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Retroplaymo Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 25, 2018 Member ID: 31159 Group: Veterans Topic Count: 283 Content Count: 5004 Reputation: 32923 Achievement Points: 5005 Days Won: 99 With Us For: 3328 Days Status: Offline Last Seen: Νοεμβρίου 7, 2020 Age: 47 Share Δημοσιεύτηκε Σεπτεμβρίου 25, 2018 On 21/9/2018 στο 10:27 ΜΜ, Retroplaymo είπε: Με την πρώτη ευκαιρία που θα βρω, μπορεί να τραβήξω μερικές φώτο με το κινητό για να έχουμε και κάποιες ενδεικτικές φώτο. Η φωτογράφηση μας προέκυψε σκανάρισμα τελικά! Όλα τα σκίτσα του βιβλίου, στο παρακάτω αρχείο. ΕΠΑ.Λ. Soloup.zip 6 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Θρηνωδός Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 22, 2019 Member ID: 30604 Group: Veterans Topic Count: 535 Content Count: 6810 Reputation: 55696 Achievement Points: 6810 Days Won: 161 With Us For: 3637 Days Status: Offline Last Seen: Αυγούστου 16, 2020 Age: 33 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 22, 2019 3 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
GeoTrou Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 30, 2019 Member ID: 30061 Group: Veterans Topic Count: 464 Content Count: 6111 Reputation: 54063 Achievement Points: 6111 Days Won: 49 With Us For: 3869 Days Status: Offline Last Seen: Αυγούστου 4, 2019 Age: 30 Share Δημοσιεύτηκε Ιανουαρίου 30, 2019 Η (πολύ ενδιαφέρουσα) συνέντευξη του Soloup στις Καρικατούρες 5 1 Παράθεση Σύνδεσμος για σχολιασμό Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους More sharing options...
Προτεινόμενες Καταχωρήσεις
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.