Μετάβαση στο περιεχόμενο

Συνέντευξη Ηλία Κυριαζή [Δουίτσης Γιώργος, enternity.gr, 14/04/2011 ]


Προτεινόμενες Καταχωρήσεις


  • Member ID:  5
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  277
  • Content Count:  5903
  • Reputation:   28896
  • Achievement Points:  5903
  • Days Won:  22
  • With Us For:  6655 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  7

Συνέντευξη του Ηλία Κυριαζή στο Enternity.gr και τον Γιώργο Δουίτση, στις 14 Απριλίου 2011. Κάντε κλικ ΕΔΩ.

 

Ηλίας Κυριαζής: Ο Λεοντόκαρδος των comic

 

Θα μπορούσε ποτέ κάποιος που σπούδασε διακοσμητική να γίνει δημιουργός comic; Αν ήταν Έλληνας σίγουρα ναι. Γιατί κάπως έτσι, όλοι οι Έλληνες κομίστες μπήκαν στο χώρο. Άλλος σπούδασε αρχιτέκτονας, άλλος διακοσμητής, άλλος απλά είχε ταλέντο, πολύ λίγοι βγήκαν από την Καλών Τεχνών. Κανένας όμως δεν είχε όλα όσα έχουν αντίστοιχοι άνθρωποι στις ΗΠΑ. Art schools, κολλέγια, foundations κλπ. Φυσικά βέβαια, χρειάζεται και μπόλικη τύχη. Εγώ θα προσθέσω και ταλέντο. Κάπως έτσι λοιπόν χαμογέλασε η θεά τύχη σε ένα υπάλληλο εταιρείας παραγωγής animation films και κατέληξε να εκδίδει το δικά του comic σε έναν από τους πιο γνωστούς εκδοτικούς οίκους στις ΗΠΑ και να συνεργάζεται με τον Scott Lobdell (το σεναριογράφο που τη δεκαετία του 1990 μεταμόρφωσε τους X-Men). Όσοι ασχολείστε με τα comic ίσως και να υποψιάζεστε ποιον εννοούμε. Αν πάλι όχι, τότε ήρθε η ώρα να γνωρίσετε τον Ηλία Κυριαζή.

 

post-5-13032087797298_thumb.jpg

 

Προσωπικά τη δουλειά του την πρόσεξα την εποχή που συνεργαζόταν με το ένθετο «9» στην Ελευθεροτυπία. Θυμάμαι όταν διάβασα πρώτη φορά το Μανιφέστο, να σκέφτομαι «επιτέλους κάποιος που δεν προσπαθεί να μιμηθεί τον οποιοδήποτε ξένο καλλιτέχνη αλλά είναι αυθεντικός». Και εκτός αυτού, απολάμβανα το σενάριο όσο και το σχέδιό του, όσο λίγα άλλα. Συνέχισα να παρακολουθώ όσα έκανε στο χώρο και ξαφνικά μαθαίνω πως εκδίδει το δικό του comic με τίτλο Falling For Lionheart με την IDW! Λέτε να άφηνα την ευκαιρία να πήγαινε χαμένη και να μην σας τον παρουσίαζα; Τι ακριβώς συνέβη, πως εδραιώθηκε η συνεργασία του με την IDW, τι άλλα σκοτεινά comic μυστικά κρύβει επιτέλους ο Ηλίας Κυριαζής θα τα μάθετε ευθύς αμέσως, μια και εισβάλαμε στο σπίτι του και υπό την απειλή να του κάψουμε τα προσχέδια του επόμενου comic, μας μίλησε αυτοβούλως και εθελοντικά (ε Ηλία; ).

 

post-5-13032087871015_thumb.jpg

 

Enternity: Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι σπουδές έχεις κάνει σχετικά με το σχεδιασμό και τη συγγραφή comic; Κατά πόσο είναι εφικτό να σπουδάσεις αυτό που λέγεται comics industry στην Ελλάδα;

Ηλίας Κυριαζής: Είμαι αυτοδίδακτος. Το μόνο που μπορώ να πω ότι σπούδασα και με βοήθησε στην μετέπειτα πορεία μου είναι ότι σπούδασα διακοσμητική. Κάτι που με βοήθησε να μάθω για παράδειγμα τις απαραίτητες και ουσιώδεις αρχές του φωτισμού και τις προοπτικής, στοιχεία απαραίτητα στο σχεδιασμό ενός comic.

 

post-5-13032087939483_thumb.jpg

 

Ε: Επαγγελματικά όμως; Πως κατάφερες να κάνεις πράξη αυτό που για πολλούς είναι μόνο όνειρο, σε μια χώρα που ουσιαστικά τους μόνους σκιτσογράφους που ξέρει είναι οι γελοιογράφοι των εφημερίδων;

ΗΚ: Το αστείο είναι πως και εγώ μέσω μίας εφημερίδας έκανα τα πρώτα comic βήματα μου. Αρχικά εργάστηκα ως βοηθός σε γραφείο το οποίο έφτιαχνε animated διαφημίσεις. Μάλιστα τότε συμμετείχα στο σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού project για τους σεισμούς σε συνεργασία με τα Ημισκούμπρια. Το επίσης αστείο είναι πως ποτέ δεν μπόρεσα να δω τη δουλειά μου ολοκληρωμένη να παίζεται κάπου (ολοκληρωμένη ούτε εμείς τη βρήκαμε. Βρήκαμε όμως ένα μικρό απόσπασμα στο YouTube)!

 

 

Για να επανέλθω όμως στην ερώτησή σου, η πραγματική comic αρχή έγινε ουσιαστικά μέσω της Ελευθεροτυπίας και ενός διαγωνισμού στο «9» (εβδομαδιαίο ένθετο αφιερωμένο στα comic). Συμμετείχα στο διαγωνισμό, κέρδισα και έτσι απέκτησα συχνή παρουσία στο ένθετο με ένα comic strip και στη συνέχεια με μια κανονική ιστορία, το Μανιφέστο. Το Μανιφέστο ακολούθησε τα Μανιφέστο Δύο και τα υπόλοιπα είναι ιστορία όπως λένε.

 

post-5-13032088059671_thumb.jpg

 

E: Ναι αλλά το να ξεφεύγεις από τα στενά ελληνικά πλαίσια και να συνεργάζεσαι με έναν μεγάλο οίκο comic όπως η IDW, απαιτεί κάτι παραπάνω από τη συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό έτσι δεν είναι;

ΗΚ: Οι πρώτες βάσεις και τα πρώτα βήματα που οδήγησαν στη συνέχεια στη συνεργασία μου με την IDW, μπήκαν το 2007. Όταν ο φίλος και συνάδελφος Βασίλης Λώλος, έκανε την πρώτη του δουλειά στις ΗΠΑ, έδειξε σε όλους μας πως κάτι τέτοιο ήταν εφικτό, οπότε το 2007, πηγαίνω στην έκθεση COMIC του San Diego να κυνηγήσω το όνειρο κάνοντας ότι μπορούσα για να έρθω σε επαφή με εταιρείες του χώρου. Στη συνέχεια και κατά τη διάρκεια της δικής μας έκθεσης Comicdom Con, γνωρίζω τον Scott Lobdell με τον οποίο και κράτησα τακτική επικοινωνία, ανταλλάσοντας ιδέες και συζητώντας για διάφορα δικά του projects. Ταυτόχρονα έστελνα δείγματα της δουλειάς μου και προτάσεις για comic σε εταιρείες, παίρνω μέρος σε διαγωνισμούς και κάπως έτσι καταλήγω στο να συμμετάσχω στο web comic «Myspace Dark Horse Presents» με την ιστορία Jared (τεύχος 7 – διαβάστε τη εδώ). Παράλληλα η επικοινωνία μου με τον Lobdell συνεχίστηκε με αποτέλεσμα να μου προτείνει να συνεργαστούμε στο comic sequel της ταινίας Galaxy Quest, όπως και τελικά έγινε. Το εν λόγω comic εκδόθηκε από την IDW το 2008 και έτσι αυτή ήταν και η πρώτη φορά που επίσημα πια είδα τη δουλειά μου τυπωμένη στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα την ίδια χρονιά, αλλά και το 2009, δημοσίευσα μέσω του Zuda και της DC το comic, Melody, ενώ συνεργάζομαι ακόμα μία φορά με τον Lobdell, κάνοντας για λογαριασμό της IDW, ένα mini series, το Ghostbusters Aggression.

 

E: Και έρχεται το 2010 και σε βρίσκει πλέον να γράφεις, να σκιτσάρεις και τελικά να εκδίδεις το δικό σου comic πλέον, για την IDW, το Falling for Lionheart…

ΗΚ: Έτσι ακριβώς. Αν και πρέπει να σου εκμυστηρευτώ ότι η αρχική μου πρόταση ήταν να γίνει graphic novel. Σε κάποια φάση μου το άλλαξαν σε mini series και στη συνέχεια οριστικοποιήθηκε ως graphic novel. Παρά τις αλλαγές, κατέληξε στα ράφια των comic shops. Μάλιστα στην Ελλάδα θα κυκλοφορήσει αυτές τις μέρες υπό τη σκέπη της Jemma Press με τίτλο «Μια καρδιά για τον Λεοντόκαρδο» και όσοι πέρασαν από τη φετινή Comicdom Con, είχαν την ευκαιρία να το δουν.

 

post-5-13032088161655_thumb.jpg

 

E: Χρειάστηκε να βρίσκεσαι εκεί όσο διήρκησε η διαδικασία «παραγωγής» του;

ΗΚ: Ευτυχώς όχι. Πλέον χάρις στο Internet μπορείς να κάνεις σχεδόν τα πάντα από το σπίτι. Να γράψεις το σενάριο, να κάνεις τα σχέδια, να φτάσεις στο τελικό στάδιο και να τα στείλεις όλα με e-mail.

 

E: Σίγουρα αυτό συμφέρει και τις εταιρείες και τους δημιουργούς σωστά; Λιγότερα έξοδα για όλους.

ΗΚ: Έτσι είναι. Ξέρεις, όταν το φαντάζεσαι από την πλευρά του αναγνώστη και του επίδοξου σχεδιαστή-σεναριογράφου πιστεύεις πως είναι αδύνατο, διότι θα πρέπει να βρίσκεσαι μόνιμα εκεί. Δεν είναι έτσι όμως.

 

post-5-13032088253993_thumb.jpg

 

E: Μιλώντας για έξοδα και κόστος, επέτρεψε μου μια αδιάκριτη ερώτηση. Πως τα βγάζει πέρα ένας Έλληνας δημιουργός, με δεδομένο πως στη χώρα μας δεν υπάρχει η βιομηχανία των comic; Πως τα καταφέρνεις εσύ;

ΗΚ: Είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να βασιστείς μόνο σε αυτό, αν αποφασίσεις πως αυτή θα είναι και η μόνη ασχολία σου και θα κινηθείς μόνο στον ελληνικό χώρο. Εγώ ευτυχώς έχω πια και τις συνεργασίες μου στο εξωτερικό, οπότε κουτσά-στραβά τα φέρνω βόλτα. Μη νομίζεις όμως πως με το να εκδόσεις ένα graphic novel στις ΗΠΑ, σου λύνει και όλα τα προβλήματα.

 

E: Τι εννοείς; Μπορείς να μας δώσεις ένα παράδειγμα;

ΗΚ: Δυστυχώς ή ευτυχώς, η έκδοση ενός graphic novel δε σου αποφέρει κανένα τρομερό κέρδος. Αυτό που «πληρώνει καλά», είναι να κάνεις όπως το ονομάζουν work for hire. Να σου αναθέτουν δηλαδή οι εταιρείες να σχεδιάσεις τεύχη μιας ongoing σειράς. Αυτό είναι που σου αποφέρει και το κέρδος. Μπορείς για παράδειγμα να κάνεις τέσσερα τεύχη for hire και τα έσοδα σου από αυτό να σε φτάσουν να περάσεις σχετικά άνετα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

 

post-5-13032088339293_thumb.jpg

 

E: Είναι το ίδιο όμως το να δημιουργείς κάτι εντελώς δικό σου σεναριακά και σχεδιαστικά με το να σχεδιάζεις μόνο το σενάριο κάποιου άλλου; Ακολουθείς την ίδια διαδικασία;

ΗΚ: Εννοείται πως όχι. Το να δημιουργείς κάτι δικό σου απαιτεί μεγαλύτερη αφοσίωση και χρόνο μιας και πρέπει να ψάχνεις ιδέες και λύσεις για δύο πράγματα ταυτόχρονα. Τόσο για το σενάριο όσο και για το σκίτσο. Αντίθετα, το να κάνεις μόνο το σχέδιο, είναι λιγότερο κοπιαστικό. Όχι ότι και αυτό δεν «τρώει» χρόνο. Προσωπικά στην περίπτωση που έχω να ασχοληθώ και με το σενάριο και με το σχέδιο, ξεκινάω φυσικά πρώτα με το σενάριο, δεν τα προχωράω παράλληλα. Πρώτα το ολοκληρώνω, στη συνέχεια το σπάω σε σελίδες και κάνω ένα προσχέδιο. Το προσχέδιο ακολουθούν τα τελικά σχέδια, όπου προσθέτω το μελάνι. Σκανάρω στη συνέχεια τις τελειωμένες σελίδες και προχωρώ στο χρωματισμό τους με το Photoshop.

 

post-5-13032088410849_thumb.jpg

 

E: Και πόσο διαρκεί όλο αυτό;

ΗΚ: Μία σελίδα (σχέδιο και μελάνι) περίπου δύο μέρες. Ίσως αν ήμουν πιο πειθαρχημένος να πήγαινε και πιο γρήγορα. Όσο για το σενάριο, αυτό πραγματικά δεν ελέγχεται. Μπορεί να σκέφτεσαι ώρες και να μη σου βγαίνει τίποτα.

 

E: Μιας και ανέφερες το Photoshop, φαντάζομαι έχεις και πολύ καλή σχέση με την τεχνολογία…

ΗΚ: Μην φανταστείς πως είμαι και κανένας τρομερός γνώστης. ΟΚ έχω δική μου ιστοσελίδα, accounts σε Facebook και Twitter, αλλά δεν τρελαίνομαι κιόλας.

 

post-5-13032088478927_thumb.jpg

 

E: Video games παίζεις;

ΗΚ: Από μικρός. Αν και ποτέ δεν ένιωσα την ανάγκη να αγοράσω κονσόλα, πάντα έπαιζα στο PC. Το κακό είναι ότι αν μου αρέσει ένα game εθίζομαι εύκολα, οπότε προσπαθώ να το περιορίζω. Για παράδειγμα, αυτό μου συνέβη με το Call of Duty. Μία από τις αγαπημένες μου σειρές παιχνιδιών, μιας και είμαι FPS fan. Αυτό με το οποίο δεν ασχολήθηκα ποτέ είναι το online gaming. I just suck in it! Θα σου αποκαλύψω πάντως, πως πρόσφατα, γνωστή εταιρεία video games με προσέλαβε να σχεδιάσω τη μεταφορά ενός πολύ γνωστού FPS παιχνιδιού της σε comic, αλλά το project ακυρώθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή (εμείς ξέρουμε ποιο είναι αλλά δυστυχώς και εμείς δεσμευόμαστε να μην σας το αποκαλύψουμε - bummer).

 

post-5-13032088548777_thumb.jpg

 

E: Κλείνοντας θα ήθελα να σε ρωτήσω για τα μελλοντικά σου σχέδια. Τι να περιμένουμε από τον Ηλία Κυριαζή πλέον μετά το πέρασμα στην άλλη άκρη του Ατλαντικού;

ΗΚ: Δυστυχώς θα σε απογοητεύσω μιας και δεσμεύομαι από τις συνεργασίες μου να μην αποκαλύψω πολλά (όσο και να τον βασανίσαμε παρέμενε σφίγγα). Μπορώ να σου πω όμως, πως βρίσκομαι σε συζητήσεις για ένα work for hire project, ενώ ενδέχεται να κάνω και μία συνεργασία, χωρίς όμως -όπως σου είπα- να μπορώ να πω περισσότερα για την ώρα.

 

post-5-13032088635238_thumb.jpg

 

E: Ετοιμάζεις και δικό σου project ή μόνο αυτά;

ΗΚ: Κάτι έχω στα σκαριά. Αυτό που σκοπεύω όμως να κάνω είναι να το προχωρήσω όσο πιο πολύ μπορώ και στη συνέχεια να προχωρήσω σε επαφές με τις εταιρείες. Μπορώ να σου πω πάντως πως προσανατολίζομαι στη λογική του mini series τεσσάρων τευχών και θα είναι ένα μείγμα sci-fi, δράματος και πιο σκοτεινό από τις μέχρι τώρα δουλειές μου…

 

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Η συνέντευξη μεταφέρθηκε αυτούσια ως αναρτήθηκε στο site www.enternity.gr και στον Γ. Δουίτση.

 

logo200x200_bigger.jpg

 

 

 

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • Valtasar changed the title to Συνέντευξη Ηλία Κυριαζή [Δουίτσης Γιώργος, enternity.gr, 14/04/2011 ]

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.